Tanker om seiling

Mange går med en romantisk forestilling av hva det innebærer å seile.
Det er ikke så rart. Vi kan bekrefte at seiling er en ganske så romantisk, men også spennende og allsidig aktiviet. Den kan gi deg utvidet horisont og gi økt livskvalitet gjennom opplevelser du får underveis. Dessuten tar man med seg minner som man kan se tilbake på senere i livet, og gode historier å fortelle ved passende anledninger. Med bilder og video fra turen blir også minnene ekstra gode.

Det er mange aspekter ved å seile, og vi trekker frem noen her. Hva innebærer det, og hvilke ting kan det være kjekt å ha tenkt igjennom før man begynner?

Hvem du skal seile med

Kanskje du har venner eller familie som deler interessen med deg. Hvis ikke kan du starte helt på egenhånd, og invitere med deg folk på tur etter hvert; det er lett å invitere med folk på en seiltur, og det er lett for dem å bli "smittet" av interessen. Mange bruker seiling som sin ypperste form for avkobling fra hverdagens tjas og mas, andre som en morsom hobby, andre som en sosial aktivitet med folk de er glad i eller ønsker å bli bedre kjent med og holde kontakt med.

Hvis du pr. i dag ikke kjenner noen som kan seile kan du, etter et kurs, bli med på vårt tilbud om mer seiling. Eller kanskje du kjenner noen som har båt og trenger mannskap? Kanskje du treffer noen på kurset som er i samme situasjon som deg; interessert å seile, men uten å kjenne andre seilere? Det går også an å oppsøke folk som søker mannskap til turer, regattaer og liknende, og det finnes en rekke seilforeninger og klubber der folk samles for å dele interessen og ha det gøy.

Økonomi

Et aktuelt spørsmål er: hva koster det å drive med seiling?
Her er det store variasjoner.

Gratis-varianten er vel å kjenne eller bli kjent med noen som allerede har båt, og å bli med dem som mannskap. Men: det er ingen uting å spandere mat el.l. på eieren; det koster &arign; ha båt.
Nest rimeligste alternativ er kanskje å bli med på ekstra seilepraksis en gang i blant. Man kan evt. vurdere jolleseiling, hvor man verken trenger båtplass eller stor kapital for å anskaffe båt, men jolla har sine begrensninger.
Rimelig og greit kan det være å leie båt i Norge eller utlandet. Seilskolen har noen båter for utleie. Sjekk også finn.no. Seiling i Kroatia har etter hvert blitt veldig populært, og der er det veldig mange båter til leie.
Gunstigst er det kanske å spleise på båt med andre; flere til å dele på alt.
Overkommelig for de fleste (som vil prioriterer det) er å kjøpe seg en liten eller mellomstor, brukt båt. Seil så mye og så ofte du vil! Man kan også leie ut båten når den ikke er i bruk, og dermed få utgiftene dekket helt eller delvis. Vi kan bidra med dette!
En investering i økt livskvalitet i form av bedre komfort og estetikk, store opplevelser og mer kontakt med familie og venner (som lettere blir med på en større båt) kan være å gå til innkjøp av en litt større og finere båt. Man kommer ganske langt med fra 250.000 til 1.000.000!

Mer om å kjøpe egen båt

Budsjett-varianten
En ikke uvanlig variant er å anskaffe egen førstebåt på f.eks. 20 - 29 fot, som kan gi mange flotte turer og opplevelser for alle seilere. Det finnes kurante, brukte båter fra 50.000 til 300.000, avhengig av alder, modell, tilstand og utstyrsnivå. Er du nøktern og heldig kan du finne brukbare båter helt ned i 25 000 hvis estetikk er underordnet pris.

Foruten innkjøp av båten må man huske at det blir noen årlige utgifter til vedlikehold, forsikring og båtplass. Det anbefales derfor å sette opp et realistisk budsjett før man går til anskaffelse av båt, slik at man vet man kan glede seg over båten så lenge man har den, uten at den blir en stor belastning.

Mellomsjiktet
Hvis du har litt mer å rutte med vil en båt på 30 til 34 fot kanskje være mer aktuell. Prisene her varierer fra ca. 100 - 500.000, selv om det finnes rimeligere (eller mer kostbare) båter. Man skulle tro at båtens lengde er avgjørende for størrelsen, men nei; en eldre båt har vanligvis mye mindre plass enn en ny og moderne båt.

Toppsjiktet
Som et alternativ til hytte er en større og/eller nyere båt. Fra rundt 35 fot og oppover begynner det å bli relativt god plass for flere mennesker over lengre perioder.

Man kunne skrive en lang avhandling om valg av båt, men nøyer oss her med å si at det er lurt å tenke nøye igjennom hva man tror man trenger, og det er veldig lurt (obs-obs!) å kikke på minst tre forskjellige båter før man bestemmer seg. Den første er ikke alltid den beste.

Selvsagt for de fleste, men allikevel: Ikke velg en båt som ligger over din betjeningsevne; båten skal være en lystbetont affære og ingen belastning.

Anlegg og evner

Kanskje litt rart å ta med dette punktet, men det er sikkert noen som lurer på om seiling er noe for dem, med hensyn til deres anlegg, evner og interesser. Hva kreves av en person som skal seile? Noen viktige egenskaper for å bli en god turseiler er å være forsiktig, være nøye med alt man gjør, gjerne være litt praktisk anlagt, og være litt forutseende. Men kravene vil variere i forhold til hvilken rolle du har om bord og hvilket farvann du seiler i. Dessuten kan man si det er mer krevende å være skipper på en stor 40 fots båt enn på en liten 20-fot'er.

Om rollene om bord

Både båteier, skipper, mannskap og passasjerer deler opplevelsen av en seilas. Men rollene er ganske forskjellige, og de kan gjøre opplevelsen av seilasen forskjellig for den enkelte. Du kan altså ha seiling som interesse, hobby eller livsstil uansett hvilken rolle du har om bord.

Som båteier har man som regel ekstra omsorg og interesse for båten med alt hva det innebærer: utstyr som må være i orden, finish som skal se bra ut, påpasselighet i forhold til ting som kan gå i stykker, god forståelse av sammenheng mellom bruk og økonomi osv. De fleste stortrives med å ha egen båt.

Som skipper har man hovedansvaret om bord når båten er i bruk. Man må følge litt med på alt og alle, og ha kunnskaper og erfaring nok til å ta gode beslutninger når det dukker opp uforutsette ting osv. Man skal "kjenne skuta" og kunne navigere omhyggelig, utøve godt sjømannskap og være flink til å takle mannskapet slik at det fungerer og trives. En uerfaren skipper kan bli en stresset skipper. Når vi holder kurs er det mye for å hjelpe folk å få den erfaring og kunnskap som skal til for å kunne slappe mere av og nyte seilasen.

Som aktivt mannskap slipper man på en måte litt "billigere" fra det, ettersom man har mindre ansvar og ferre forpliktelser om bord. Samtidig får man ikke kjørt seg selv på samme måte som skipperen, og man kan ikke like lett ta den hele og fulle æren for en vellykket seilas. Det kan vel strengt tatt ikke skipperen heller, ettersom en seilas er "teamwork". Som mannskap bør du yte ditt beste for å avlaste skipperen og få godt utbytte av seilasen. Å "serve" skipperen og det øvrige mannskap vil skape en takknemlig og positiv holdning om bord, som igjen slår tilbake på en selv. Som mannskap får man gjerne seile med forskjellige båter, kanskje store og små, luksuriøse og enkle, uten at det koster en for mye. Seileopplevelsen kan bli maksimal, men du må akseptere at en annen har kommandoen. Som mannskap kan du uansett utføre alle vanlige oppgaver om bord, slik som å styre båten, trimme seilene, kaste ankeret og følge med i kartet.

Som passasjer kan du få oppleve seiling på sitt beste, og du kan stort sett slappe av og gjøre som du vil. Dette er en svært behagelig rolle å ha, men den kan også være litt frustrerende. Du har på en måte ikke så mye å bidra med, og du vet antakelig ikke så mye om hva som foregår og hvorfor du i blant får beksjeden: "dra der, hold her" osv. Og hvis det er det trangt om plassen om bord i vennegjengens båt kan det hende at andre blir invitert fremfor deg hvis du ikke har så mye å bidra med rent seilteknisk. Vi har en del kunder som har gått lei av å være passivt mannskap, og som ønsker å kunne bidra og å vite hva som foregår.

Hvor interessert du er

For noen blir seiling nærmest en livsstil, og man går stadig vekk og gleder seg til neste mulighet for å komme seg ut på sjøen, ut på tur. "Blåser det i dag? Hvordan blir været til helgen? Hvem blir med ut?" osv. Du bør være oppmerksom på at man kan bli "hekta" på seiling, på godt og vondt. Om interessen skulle bli så sterk, så er det selvsagt en fordel om ens nærmeste deler interessen med deg. Det er fler historier om at faste forhold har måttet vike til fordel for seilingen. Det skal ha blitt laget film rundt dette, og det er noe det er viktig å være oppmerksom på.

Båten du seiler

Opplevelsen av seiling og turer vil ha en viss sammenheng med hvilken båt du seiler. Enten du kjøper din egen båt eller velger å leie, så vil båtens størrelse, type og årsmodell, samt fasiliteter om bord ha en del å si for opplevelsen av en seilas. Samtidig mener vi at du kan nyte seiling også om bord i en liten og enkel båt, og at trivsel handler mye om instilling og evne til å trives og å koble av.

Hvor du seiler

Vi er velsignet her i landet med en vakker kyst med nydelig skjærgård og majestetiske fjorder og fjell. Norge er et fantastisk sted å seile. Noen nøyer seg stort sett med korte turer fra Frognerkilen i Oslo til Middagsbukta i Bærum, mens andre synes ikke de får brukt båten ordentlig hvis de ikke ser åpent hav og besøker nye steder. Hvis du har planer om å kjøpe båt kan du vurdere å la den ha hjemmehavn lenger ut i fjorden, der det er kort vei til svabergene. Det sies at Kosterøyene i Sverige har svært mange dager med sol og oppholdsvær. Båtplassene er også rimeligere lenger sør, så det kan være flere fordeler med å ha båtplass litt utenfor Oslo.

Været du seiler i

Som nevnt over har også været mye å si for både trivselen underveis og ikke minst sikkerheten. Det er klart at faren for uhell øker med vindstyrken. Vi anbefaler å sjekke værmeldingen nøye (et MUST) og ikke legge utpå i mer vind og bølger enn du er fortrolig med.

En sommer med sol, varme, laber bris (helst fralandsvind og sidevind) og rolig sjø må kunne sies å være "drømmeforhold" for en turseiler.

Når været er som best, du er ferdig på jobb og vil koble av: hvorfor ikke ta en hyggelig seiltur?

Vi anbefaler deg å komme i gang! :-)    Her er oversikt over våre kurs